Acne vulgaris is een medische benaming voor jeugdpuistjes. Acne begint in de meeste gevallen in de pubertijd. Echter, acne kan ook op volwassen leeftijd ontstaan. Het berust op een ontsteking van de talgklieren in de huid. De talgklieren zijn verbonden aan een haarfollikel. De talgklieren produceren talg (huidsmeer) om de huid soepel te houden.

In pubertijd wordt door hormoonveranderingen via de talgklieren meer talg aangemaakt, waardoor de talg zich kan ophopen. Hierdoor wordt de uitvoergang van de talgklier verstopt geraakt. Deze talgophoping worden mee-eters of comedonen genoemd. Door bacteriën die van nature in het haarzakje aanwezig zijn, wordt de opgehoopte talg omgezet in vetzuren. Dit veroorzaakt een ontsteking van de talgklieren en hierdoor ontstaat puistjes.

Voor de behandeling

Na de behandeling

Behandelingsmogelijkheden acne

De behandelingsmogelijkheden voor acne zijn de laatste jaren enorm toegenomen. Er bestaat geen gouden standaard voor acne behandeling. De gekozen behandeling is afhankelijk van de soort en ernst van de aandoening en het optreden van littekenvorming. Een acne behandeling door de huidtherapeut kan ook in combinatie met een behandeling door een arts. De meeste behandelingen zijn erop gericht om acne rustig te houden totdat de acne uiteindelijk geneest. Acne behandeling vereist een langdurige aandacht. De acnebehandeling van Redermal Medical Derma Clinic kan bestaan uit:

• Manueel reinigen van de huid waarbij de mee-eters en puistjes door middel van een klein en dun naaldje worden aangeprikt en het talg wordt verwijderd.
  • Peeling wordt bij acne toegepast om de dode huidcellen te verwijderen. Hierdoor wordt de bovenste huidlaag dunner, waardoor talg minder snel verstopt en ontstoken wordt. Ook kan peeling ingezet worden bij acne littekens, ter egaliseren van de huid.
  • Microdermabrasie is een dieptepeeling, waarbij fijne steriele kristallen onder vacuümdruk over de huid worden gezogen. Hierdoor worden de bovenste huidcellen verwijderd. Daarnaast wordt de bloedcirculatie verbeterd. Dit zorgt ervoor dat de huid egaler wordt en het vermindert ook acne littekens.
  • Dermaroller wordt toegepast bij acne litteken. De dermaroller maakt door middel van micronaaldjes kleine gaatjes in de huid, zonder schade te veroorzaken. Hierdoor wordt de doorbloeding van de huid enorm bevorderd. Daarnaast stimuleert de dermaroller het natuurlijke proces van de aanmaak van collageen, waardoor nieuwe huidcellen worden aangemaakt. Zo worden de acne littekens vervaagd.
  • Camouflage behandeling wordt toegepast om huidaandoeningen met kleurverschillen met behulp van speciale camouflagecrème minder zichtbaar te maken.
  • Thuisverzorgingsadviezen en zelfmanagement.

Bent u geïnteresseerd in een afspraak?

Neem contact met ons op via email, telefoon of loop binnen bij onze kliniek.